donderdag 22 januari 2015

Ontwikkeling rond de collectie Muschart

R.T. Muschart (1930-1955)

De Heraldische Databank (HDB) is afgelopen jaar door verschillende publieksgroepen intensief geraadpleegd. In de Heraldische Databank zijn de metadata opgenomen van de collectie Muschart, 150.000 fiches die verwijzen naar heraldiek in Nederland.

De regelmatige HDB-gebruiker zal stuiten op vermeldingen van die Muschart-fiches en nieuwsgierig zijn wat daar nu àchter ligt. Wat men op dit moment ziet, zijn de objectcategorieën met oude nummercodes als 41I, 57N en nieuw gegenereerde bestandscodes als HMUSNL029577.  De oude nummercodes stonden voor de oude zoekingangen die gebruikelijk waren bij het opbouwen van een kaartsysteem. Het is een overweging geweest om in de bètafase van deze website nog geen metadata van Muschart aan te bieden, maar we vonden het belangrijk om mensen te tonen dat er voor het grote publiek veel relevante online data aan zitten te komen.

Op dit moment kost het apart (on demand) laten maken van scans uit Muschart € 36,50, maar in de toekomst willen we de fiches digitaliseren zodat mensen deze zelf tegen een luttel bedrag kunnen downloaden en kunnen transcriberen. Daarin vormt het hellende handschrift van de voormalige rijkshavenmeester nog een uitdaging, maar genealogen schijnen daar niet voor terug te deinzen. Met die transcriptie kan men een goede reconstructie (laten) maken door een heraldisch tekenaar.

De gestileerde kaartenbak zal op termijn steeds minder in beeld komen en vervangen worden door een afbeelding van in middelhoge resolutie en ons watermerk.
 
Het huidige scherm met vermelding van een Muschart-fiche











Wie meer over R.T. Muschart en zijn verzameling wil weten kan het artikel van R. van Drie en A.G. van der Steur uit het Jaarboek CBG 2000 hier online lezen. Ook is het mogelijk om op de studiezaal van het CBG de gemicroficheerde collectie Muschart te raadplegen.

maandag 12 januari 2015

De kroon als icoon (2)

Een alerte lezer van ons blog merkte op dat op het affiche van de musical Soldaat van Oranje niet de Nederlandse koningskroon is gebruikt, maar een die met de kruizen en lelies op de hoofdband erg Brits aandoet. Toch is deze weer anders is dan de semi-Britse kroon van de gewraakte postzegel.

Nou vertrok ons Koninklijk huis voor een poos naar Groot-Brittannië, maar dat was niet om de Britse kroon op te zetten. Ook hier is - waarschijnlijk om artistieke redenen - voor een 'mooiere' kroon gekozen.

Bij drama schijnt dit vaker te gebeuren. Zo is er veel kritiek geweest op onjuistheden in een tv-productie als The Tudors (2007-2010). Hier zijn bewuste keuzes gemaakt op grond van smaak en budgetbeperkingen. Zestiende-eeuwers rijden rond in Victoriaanse koetsen en de stoffen en kostuums waar de acteurs in gehuld waren, de haarlak in de krullende kapsels doen allemaal anachronistisch aan, of zijn geplooid naar de smaak van het Amerikaanse kijkerspubliek. Er zijn omwille van het drama zelfs feiten verdraaid. Maar aan één ding heeft de producent niet getornd, de heraldische koninklijke symboliek van de Tudors.

Juist daar waar je in geschiedschrijving, film of fictie ('faction') een specifiek persoon of groep personen beschrijft, moet je onzes inziens die specifieke symbolen hanteren. Bij een productie die mikt op de hoofden en harten van een 'Vaderlandsch' publiek is dit een faux pas.

dinsdag 6 januari 2015

De kroon als icoon (1)












De communis opinio heeft een zekere druk gelegd op het koninklijke postzegelontwerp dat ruim een jaar geleden werd geïntroduceerd. De postzegel heeft nog steeds de gebruikelijke neutrale monochrome versies van de vorst in blauw en oranje, maar de kroon - aanvankelijk niet zijn kroon - is op aandringen van PostNL toch maar aangepast. Het eerste ontwerp van Studio Job had drie zichtbare beugels en leek qua silhouet behoorlijk op de Britse St. Eduardskroon (niet te verwarren met de Britse Rijkskroon). Nu het aantal zichtbare beugels is vermeerderd tot vijf is de associatie met met het Engelse koningshuis ook geheel verdwenen.
De motivatie van Studio Job om met de drie beugels een 'meer iconische' kroon te maken werd kennelijk niet goed verteerd. Op zich is die motivatie al krom, want een kroon is al een icoon. Gelukkig bleek de Nederlandse Rijkskroon iconisch genoeg, net zoals de Zweedse, de Britse, de Hongaarse, ja eigenlijk alle koningskronen dat zijn, met hun eigen silhouet, kleur, constructie, edelstenen, parels en muts. Die laatste zijn weggelaten vanwege de stilering, wat overigens heel goed is voor te stellen.
Bewust afwijkende rijksheraldische uitingen zijn eerder door ons opgemerkt. Artistieke vrijheid of gewoon stom? Kijk daarvoor naar deze link.

Europese koningskronen, de Beierse lijkt veel op de Nederlandse, maar mist de muts.